Google Tag Manager Auto Event Tracking

Google Tag Manager Auto Event Tracking neboli automatické sledování událostí v Tag manageru. Události představují interakce uživatele s obsahem, které lze měřit nezávisle na načítání webové stránky nebo obrazovky. Toto sledování je díky novinkám v TM a to konkrétně v „poslouchači událostí „(Event Listener), hrozný název, ale těžko říct jak to lépe přeložit.

  • Click Listener – Poslouchač liknutí – pro jakékoliv kliknutí na stránce
  • Form Submit Listener – Poslouchač odeslání formuláře
  • Link Click Listener – Poslouchač kliknutí na odkazy
  • Timer Listener – Poslouchač časovače

Pokud používáte Universal Analytics, tak nebudete muset nijak aktualizovat dataLayer, ale pokud používáte staré Google Analytics, tak si dataLayer budete muset upravit.

Díky jednoduchým podmínkám a pravidlům (gtm.click, grm.formSubmit, grm.linkClick) jste schopni rychle vytvořit sledování jakékoliv události, která na vašich stránkách nastane – kliknutí na odchozí odkazy, stáhnutí souboru, kliknutí na carousely, puštění hudby atd. Jediný prvek, který nelze měřit je obsah v iframe.

S aktualizací tagů a eventů bylo přidáno několik nových maker (element url, element id, element target…), ale ještě je ve svém účtu nemusíte vidět.

Obrázky a kompletní návody pro Universal Analytics najdete na

 Měření událostí přes Tag Manager ve starých analytics

Pro toto základní měření budete potřebovat 3 značky, 2 pravidla a nová makra.

Značky

  • Nastavení Google Analytics
  • Nastavení Google Eventu
  • Nastavení DataLayeru

Pravidla

  • Spuštění Google Eventu
  • Pravidlo pro spuštění GA

Makra

  • Kategorie
  •  Akce

Nastavení Google Analytics – potřebujete vědět identifikátor GA. Typ měření je zobrazování stránek a spouštění pravidla je na všechny stránky na webu. Tím docílíte, že se GA budou načítat všude a budou měřit všechny informace, které by měřily při vložení do stránky.

1-tag-manager-nastaveni-google-analytics

Nastavení GA Eventu – identifikátor bude opět číslo GA, typ měření bude Událost, protože chceme tyto události měřit. Kategorie, Akce atd. jsou zde stejné jako v nastavení GA. Pro kategorii jsme vytvořili makro, které se bude automaticky dopisovat, to stejné pro pole Akce. Můžete vyplnit všechny pole, pokud to pro vás bude důležité. Logika vytváření maker je vždy stejná. Zde je důležité mít jiné nastavení spuštění pravidel. Značku chcete spouště až v momentě, když dojde k požadované akci – kliknutí, stažení apod. gaEvent je požadovaná akce, která odkazuje na makra.

2-tag-manager-nastaveni-google-analytics-event

Nastavení Makra – gaEvent – je důležité si nastavit proměnné dataLayeru – eventAction, eventCategory, eventLabel atd…

3-tag-manager-nastaveni-google-analytics-makro

Poslední důležitou položkou je dataLayer – tento Layer můžete programovat přímo ve stránce, nebo můžete použít novou značku, kde si tento layer vytvoříte v podobě vlastní HTML značky.
< script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
$('.btn').click(function(){ //event se stane po kliknutí na odkaz, který má class=“btn“ a bude mít kategorii Kontakt a akci Formular
dataLayer.push({
'event':'gaEvent',
'eventCategory':'Kontakt',
'eventAction':'Formular'
});
});
$('#newsletter).click(function(){//event se stane po kliknutí na odkaz, který má id=“newsletter“ a bude mít kategorii Kontakt a akci E-mail
dataLayer.push({
'event':'gaEvent',
'eventCategory':'Kontakt',
'eventAction':'E-mail'
});
});
});
< /script>

4-tag-manager-nastaveni-google-analytics-datalayer

Všechny tyto události se vám budou zaznamenávat v Google Analytics v části Chování – Události. Události můžete použít ke sledování odchozích odkazů a to úpravou eventu a přidáním získání proměnné k URL (‚eventLabel‘:’Clicked from ‚+eventPathname). Případně si těchto Layerů můžete udělat víc a spouštět je jenom pro stránky, kde je to podstatné, takže kde máte formuláře nebo např. v galeriích.

Dobře to rozepsal a má další informace na svém webu – http://aladata.co.uk/blog/2013/09/28/google-analytics-event-tracking-google-tag-manager/

Obě řešení mi fungují, ale pokud to jde jednodušeji a případně elegantnějším řešením, tak budu rád za jakýkoliv podnět.

Aktualizace: Google doplnil své Help Center o návod, takže tam najdete spoustu užitečných informací – https://support.google.com/tagmanager/answer/3420054?hl=en&ref_topic=3002579

Jsem fanouškem Google Tag Manageru a všech novinek v Google Adwords. Hraju si s klíčovými slovy a remarketingem. Kecám do všeho, co jde dělat online.

Facebook Twitter LinkedIn Google+ 

4 komentáře u „Google Tag Manager Auto Event Tracking

  1. Když jsem si s tím hrál, tak nebylo potřeba nic nastavovat, pokud máš UA, tak to bylo ještě jednodušší, stačilo rozchodit ty poslouchače. Pokud staré, tak už bylo potřeba si pohrát s tou datovou vrstvou.

  2. Pingback: Přechod na Universal Analytics | Tomáš Bzirský - Blog

  3. Pingback: Google Tag Manager | Tomáš Bzirský - Blog

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge